Powered By Blogger

الأربعاء، 4 أغسطس 2010

عـلامات فى ثوبها الجديد


الصفحة فاضية قدامى بقالها اكتر من 3 ايام
عايزة اكتب حاجه جديده مش عارفه
فى حاجات كتير اوى فى دماغى مش عارفه اطلعها فى صيغه كلام
والكلام لما بيكتم عندى جوه بيخلينى فى حالة مزاجيه مش تمام
كأن فى حاجة محبوسه جواك وعايزة تطلع ومش لاقية الطريق المناسب علشان تطلع

قررت اغير شكل المدونة بتاعتى
اصل شكلها القديم كان كئيب اوى مع انه كان مميز بس قررت انى اغيرة
وبدات ادور على صورة لبنوته ماشيه على البحر وسايبه علامات وهى ماشيه
وادور وصحابى يدوروا معايا لحد ما رسيت على 3 صور بقيت مش عارفه اختار مابنهم
فعلا صدق اللى قال عايز تحيرة خيره

وكنت عايزةاعمل الخلفيه مبهجه اى حاجه مبهجه يمكن تضيف نوع من البهجه على الكلام اللى هاقوله
كنت بفكر فى ابيض فى موف زى ما هابيض اوضتى كده
عايزة احس ان المدونة كانها اوضتى واشخبط فيها زى مابشخبط بالوانى على حيطان اوضتى.
الوانى اللى بقالى كتير ماطلعتهاش من مخبئها مع انى مجهزة الحيطه علشان ابدا الوانها بشخابيطى
علشان عارفه انى كده كده هابيض الاوضه قريب فمش هاتفرق انها هاتطلع حلوة ولا وحشه.


طول عمرى مش بعرف ارسم بس بحب امزج الالوان على بعض وطلع الوان جديده
فكرة ان لون جديد يجى بعد مزج لونين مختلفين مع بعض فكرة فى حد ذاتها مثيرة
كانك بالظبط كده هاتعمل دمج مابين شخصيتين مالهومش اى علاقه ببعض يطلعولك فى الاخر ناتج جديد ومختلف
مهما كان درجه اختلافه بس حاجة جديده.

فى الفترة الاخيرة حصل حاجات كتير اوى

ليا ولصحابى

قرارات كنت لازم اخدها وقرارات كنت مأجلها لحد ماجه الوقت المناسب انى اخد خطوة فيها

والسؤال هنا

هل هو ده فعلا الوقت المناسب؟

وامتى يكون هو ده فعلا الوقت المناسب؟

علامات كتير قالتلى ان ده الوقت المناسب انى اخد القرارات دى

العلامات اللى من كترها قربت تنطق وتقولى اتحركى بقى


ممكن اكون تهت فترة طويلة عن حاجات انا بحبها او بؤمن بيها

بس المهم انى ادركت ده وبدات ارجع فعلا


عـلامــات فى ثوبها الجديد

هاتكون نافذه على العوالم السبع اللى بكون فيهم

انا

مش حد تانى



شيماء حسن

4/8/2010











هناك 5 تعليقات:

boudy يقول...

جميل اوى ان الواحد يفكر كتيير فى احساس عاوز يخرجوا للنور لان بعديها عندما تحل كل القيود ويطلق صراح هذا الاحساس يكون من احسن مايكون
ولكن فى بعض الكتابات تكون التلقائيه والسرعه مطلوبه وعدم التفكير الكثير فى الاحساس يعطى له انطباع جديد
كلامك يتحس جدا يا شيماء - الى الامام دائما

A. M. El-Saeed يقول...

خدي خطوة وماتقفيش وماتستنيش العلامات
أنا فضلت طول حياتي أستنى علامة واحدة وأول ماجاتلي مفهمتهاش
ماتخليش عمرك يضيع في انتظار علامات قد تخطيء وقدد تصيب

بالنسبة لعلامات، شكلها الجديد فعلاً مبهج، بس محتاج شوية تنظيم بسيط
مثلاً خلي الصورة اللي في الهيدر تملاه كله مش تاخد جنب وتسيب جنب، لو مش هتعرفي تكبر الصورة يبقى آت ليست خليها في النص

كمان حاولي تخلي الألوان بتاعت كتابة المواضيع واحدة و الخط كمان ثابت لأن ده بيدي شوية نظام و شكل أريح شوية
:-D

علامات يقول...

انا بطلت استنى حاجة يااحمد
وعلى راى العايدى
بفى بيجى اول مابطلت استنى

بالنسبه لشكلها
انا نفسى اعمل الصورة فى النص ومش عارف اتعامل معاها خالص
وبالنسبه للخطوط فهى واحده الالوان بس بتختلف فى حتت انا مقتبساها من ناس تانيه علشان تبان
وسعيده جداااااا برايك بجد
:)

علامات يقول...

عبد الرحمن

شكرا بجد لرائيك كتير
انا نفسى اعمل كده ماستناش على الكتابه لحد ماتخنقونى كده
هاحاول اكون تلقائية
:)

الشاطىء الآخر يقول...

طبعا انتى مش حد تانى
فكرة ان لون جديد يجى بعد مزج لونين مختلفين مع بعض فكرة فى حد ذاتها مثيرة
عاجبتنى جدا
شكل المدونة الجديد تحفة
:)